fbpx

2 gratis værktøjer til en hurtig SEO analyse

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Hvordan ser det ud? Lav en SEO analyse på din side

Hvis du har en hjemmeside, du gerne vil SEO-optimere, er basal indsigt i sidens performance et godt sted at starte. Det er altid nemmere at forbedre din SEO score, hvis du ved hvilke parametre, du bør slå ned på. I dette blogindlæg vil vi gennemgå to gratis værktøjer, som du kan bruge for at analysere din side. Husk at begynde fra starten for at være godt klædt på!

Google vil rigtig gerne give sine brugere de bedste resultater. Hvis din hjemmeside tager en krig at indlæse, gemmer Google dig væk på de bagerste sider. Google har selv oprettet et værktøj, de stiller gratis til rådighed, der giver indblik i netop dette: PageSpeed InsightsVi prøver med en hjemmeside for et større dansk rejseselskab, der giver et dårligt resultat:

En hastighedstest på et rejseselskab til en SEO analyse

Her har Google vurderet at forsiden scorer 35 ud af 100 mulige point. Det er ikke helt så godt. Det påvirker også sidens SEO score. Så hvis jeg Googler rejseselskab den dag, jeg bliver træt af den danske sommer, er der en chance for, at indlæsningstiden ødelægger det for netop denne virksomhed. Den bliver simpelthen forfordelt, og konkurrenterne med bedre scorer lægges højere i søgeresultaterne.

Men Google peger ikke fingre. De er ganske hjælpsomme til at forklare, hvor sidens udfordringer ligger. Denne hjemmesiden bruger rigtig mange scripts, der tager tid at indlæse, og det er forståeligt. Man skal som besøgende trods alt kunne vælge en rejsedestination og se afgange som den første prioritet. Men Ifølge Google tager det hele 18,5 sekunder, før hjemmesiden er færdigindlæst og gået til ’inaktiv status’.

Jeg måtte lige analysere igen for at se, om det nu kunne være rigtigt, men ved 2. analyse fik jeg 18,6 sekunder. Hvis du prøver at sætte dig selv i den situation, så kan du som besøgende nok godt se, at det er aaaalt for lang tid. Grafikken på siden og de basale funktioner indlæses løbende stille og roligt, så selv om at det er en tung side, kan den bruges. Men næsten 20 sekunder er godt nok lang tid. Rejseselskabet benytter altså nogle scripts, der kunne trænge til en justering for at kunne konkurrere bedre.

Bedre hastighed

Det er dog de færreste, der ejer en kompliceret hjemmeside som rejseselskabet. Hvis du prøver med en mere simpel hjemmeside, vil du ofte se, at det er størrelsen på billeder, der er den store årsag til, at siden er langsom. Derfor er det en god ide at komprimere billeder og miniaturer og sørge for, at billededimensionerne er i samme størrelse som de skal vises på hjemmesiden. Ellers bruger du bare plads og indlæsningstid på data, der på alle måder er overflødig, og som den besøgende ikke får gavn af alligevel.

Hvis din hjemmeside er opsat i WordPress eller andre one-click løsninger, kan du fx finde en række plugins som WP Rocket, der hjælper dit indhold med at blive indlæst i en hensigtsmæssig rækkefølge og skære noget af ventetiden af.

Mål din sides popularitet

Hvor populær er du? Et af SEO parametrene er, hvor ofte andre henviser til din side med links, og hvor tungt henviseren vægtes af Google. Dette betyder, at når Google scanner internettet og opdager, at der ligger links til din hjemmeside ude på andre hjemmesider – fx en blog, så får du nogle point. Links som disse kaldes inbound links, der henviser til, at der udefra linkes ind på din webside. Hvor højt disse vægtes af Google afhænger af afsenderens domæneautoritet. Berlingske.dk eller EB.dk har for eksempel mange besøgende hver eneste dag, hvilket giver dem autoritet som domæne. Hvis sider som deres linker til din hjemmeside, er der flere point at hente, end hvis den lokale handelsforening henviser til din side i en nyhedsartikel.

For at få et indblik i denne tilstand anbefaler vi værktøjet Moz Link Explorer. Du kan bede Moz analysere et domæne eller en enkelt side, og få deres vurdering af, hvordan den scorer. Den skarpe vil lægge mærke til, at da jeg her linker til Moz, tæller dette som et inbound link i SEO-scoren ovre hos Moz. Lad os prøve det. Vi beder Moz kigge på samme rejselskab, som vi brugte ved øvelsen om PageSpeeds:

Inbound links til rejseselskabs webside til SEO analyse på Moz.com
Her vurderer Moz, at rejselskabet har en domæne autoritet på 40. Den side jeg analyserer er i dette tilfælde bare forsiden, der får side autoritet på 35 – altså 5 point lavere end domænet rejseselskab.dk. Dette kunne indikere, at når andre hjemmesider linker til rejseselskabet, sker det også gennem links, der peger andre steder hen end forsiden.

Det kan man videre udlede, hvis man kigger på, hvor linkene kommer fra. Checkin.dk og særligt Politiken.dk har høje domæne autoriteter. Når Politiken har en artikel om Bulgarien, giver det mening, at de har linket til den specifikke side på rejseselskabets hjemmeside, der handler om Bulgarien. Derfor springes forsiden over og får ikke point i min analyse, mens pointene tæller ind på kontoen for domænet, der dækker hele hjemmesidestrukturen bag rejseselskabet.dk/x.

Moz er et gratis værktøj, men kræver, at du opretter en bruger. Du kan analysere op til 10 domæner eller sider pr. måned som gratis bruger.

Hvis du gerne vil have flere inbound links er det altså bare med at komme derud af. Bed hjemmesider, du handler med, indsætter et link til din hjemmeside, hvis de omtaler dig på nettet – omtalen i sig selv er ikke nok!