fbpx

Derfor skal du tage SEO alvorligt

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Hvad er SEO egentlig? Du er garanteret stødt på det før, og som virksomhed har du måske allerede fået tudet ørene fulde om, hvor vigtigt det er. Men hvorfor er det vigtigt? Og hvad er det egentlig? Vi tager her en hurtig gennemgang af det væsentligste, så du er helt opdateret på dynamikkerne i SEO.

SEO

Kort fortalt er Search Engine Optimization (SEO) et udtryk for, i hvor høj grad din hjemmeside eller dit domæne er optimeret til at blive synlig på Google. De vil nemlig rigtig gerne præsentere deres brugere for de bedste sider. Til at vurdere toppen af poppen bruger de en såkaldt SEO-score, som de udregner på baggrund af en række forskellige faktorer. Denne SEO-score påvirker hvor højt din hjemmeside bliver placeret, når en bruger søger på et term, der har relevans for din hjemmeside eller virksomhed. 

Det behøver ikke nødvendigvis at koste noget at blive placeret højt i en Google søgning. Hvor mange gange har du klikket videre til side 4 blandt søgeresultaterne, fordi de første 3 sider var irrelevante resultater? Ikke særligt ofte, vel? Det skyldes, at Google har vurderet, at de resultater du får vist på side 1 er nøjagtig de resultater, der er mest relevante for det ord eller den sætning, du har søgt på. Google er der, hvor vi går hen, når vi skal finde noget. SEO-scoren har derfor betydning for, hvilke resultater vi først bliver præsenteret for.

En tur i SEO-maskinen

Hvis jeg søger efter kursus i ledelse på Google, får jeg følgende resultater:    

SEO Eksempel. Søgning på 'Kursus i ledelse'

De første fire resultater er betalte annoncer – markeret med det lille ’Ad’ ikon ude til venstre for søgeresultatet. De ligger dér, fordi hjemmesiderne har brugt penge på at købe sig højt op, når brugeren søger på netop kursus i ledelse. De næste resultater kaldes organiske resultater. Det er hjemmesider, der har gjort benarbejdet for at score højt på søgetermet kursus i ledelse. De ligger dér, fordi de har sat sig ind i, hvad de skal gøre for at få en god SEO-score.

Det er ikke nødvendigvis en placering, de har betalt sig fra. Det kan nemlig godt lade sig gøre at konkurrere om de gode pladser, hvis man ved, hvad der skal til.

Sådan opbygges en SEO-score

Der kan siges at være tre led i en SEO-score, som Google bruger til at vurdere hvor højt din hjemmeside fortjener at blive placeret på et givent søgeord:

1) Det tekniske. Hvor nemt er det for Google at finde ud af, hvad din side handler om? Hvor nemt bliver det for Google at matche din hjemmeside med brugernes søgeord? Hvis du gør siden nem og hurtigt at indeksere, er der point at hente her.

2) Indholdet. Google favoriserer hjemmesider, hvor indholdet er unikt og relevant i forhold til det, som brugerne søger på. Det bedste du kan gøre er at lave noget godt indhold. Sørg for at bruge billeder og gerne video, og gerne tekster der benytter overskrifter og underoverskrifter. Det lyder ret simpelt, ikke? Som værter har Google ikke tænkt sig at sende festen til en spøgelsesby.

3) Popularitet. Det tredje led har lidt mindre med dig og din hjemmeside at gøre. Hvis andre hjemmesider eller personer linker til din hjemmeside, scorer du point. Fx på blogs, i nyhedsfeeds eller i opslag på sociale medier. Så begynder Google at få indtryk af, at der er noget ved musikken. Google scanner hele internettet, og hvis de opdager, at flere og flere henviser til dig og din hjemmeside, medvirker det til en høj score.

Hvornår er man i mål?

SEO er en dynamisk størrelse. Det kan tage flere måneder at rykke højere op i hierarkiet. Men bare fordi du ligger langt nede i søgeresultaterne, betyder det ikke, at du behøver at blive der. Den samme logik gælder også i toppen af resultaterne. Det nytter ikke noget at afklapse hænderne og sige ’Det var dét. Nu har vi lavet SEO, og nu vi er i top.’ Selvom Googles algoritmer ved, at du fortjener at være nummer 1 lige nu, er det kun et øjebliksbillede. For SEO er flydende. Der vil altid være konkurrenter, der ligger og vil have din plads. Nogle vil endda undersøge, hvad du gjort godt og gøre dig kunsten efter, så de selv kan tage gazellespring på listen.

Der kan bruges meget arbejde på at nå forsiden og endnu mere for at blive der. Seriøs SEO kan være et langt, hårdt slid. Men over en række indlæg vil vi gå lidt mere i dybden med en række nemme tiltag, du kan bruge for at få din side højere op på Google. Stay tuned!