Boost dit opslag til rette målgruppe

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Hvordan er et boost mest effektivt?

Det er det, når man booster til den rette målgruppe. Og jeg vil fortælle dig, hvordan du gør. 

Nu ved du, hvorfor sociale medier er så vigtige fra vores tidligere indlæg. Hvis ikke, så kan du læse indlægget HER. Når du ved at det er vigtigt at være på, kan det være svært når man først lige er landet på de sociale medier, at få visninger og følgere. Det har Facebook forsøgt at hjælpe dig med, ved at lave en boost knap, så du kan få flere visninger af dine opslag – mod betaling selvfølgelig.

Facebook gør det lidt nemmere for den ”almindelige” bruger at nå ud til flere via boost knappen. Ifølge beruf.dk kan den organiske rækkevidde nå helt ned på 2%. Det vil sige at det faktisk kun er 2% af dine følgere, som ser dine opslag.

For at få en større rækkevidde kan det være en god ide at putte nogle annoncekroner i et boost af dit opslag.

Start dit boost

Når du skal booste et opslag, er det vigtigt at du har teksten i dit opslag på plads. Det er nemlig den tekst, som dem der ser opslaget bliver mødt af.

Når du booster dit opslag, har du forskellige valgmuligheder for din målsætning. Facebook er ret intelligent, for når du vælger en målsætning, så går Facebook ind og finder de personer i din målgruppe der ”most likely to do” overfor den målsætning, som du vælger.

Så hvis du vælger ”kom i kontakt og chat med potentielle kunder”, går Facebook ind og udvælger dem i din målgruppe, der kunne være mest tilbøjelig til at gøre netop dette.

Så husk at vælg den korrekte målsætning alt efter, hvad dit ønske er.

Sæt din målgruppe

Det som der er mange der ofte gør forkert her, er at de bare tager den målsætning, som Facebook nu har. Her er det vigtigt at du tænker over følgende:

  • Er mine kunder i nærområdet, eller er min kunde spredt over hele Danmark?
  • Befinder min målgruppe sig i en specifik aldersgruppe?
  • Er min målgruppe svært domineret af et specifikt køn?

Hvis du kan svare ja til mindst en af disse, vil jeg anbefale, at du går ind og laver din egen målgruppe.

Det gør du, når du har trykket på knappen ”boost opslag”. Herinde finder du fanen ”målgruppe”, hvor du placerer markøren i ”Personer, du vælger gennem målretning”.

Herefter går du ind og redigere din målgruppe på ”Rediger”.

Her indtaster du den information, som du har om din målgruppe. Hvis den er aldersbetonet, så kan du sætte en alder på. Hvis den er kønsdomineret, så sætter du køn på.

HVIS din målgruppe befinder sig i nærområdet, fordi du enten har en butik eller din service kun leveres inden for et bestemt geografisk areal, er det vigtigt, at du får afgrænset denne, så du kun når ud til de potentielle kunder.

Nederst på siden, er der en indikator på, hvorvidt din målgruppe er meget snæver eller bred. Her vil der stå med grøn, når du har en god målgruppe. I nogle tilfælde vil den vise som snæver, hvis du har et meget lille geografisk areal afgrænset. 

Sæt dit budget

Når du skal angive, hvor mange penge, og hvor lang tid opslaget skal køre som boostet, er det svært at bedømme, hvad der bedst. Hvis det er første gang du prøver, vil jeg anbefale du prøver med en uge/14 dage med omkring 25 kroner om dagen for at se, hvor langt du når for de penge. Du kan altid stoppe dit boost, selvom der er en anden slutdato på. Du kan tvært i mod også altid booste til flere penge, hvis du mener, at det er det der er behov for i stedet.

Når du har udfyldt resten af dine oplysninger, så er du klar til at færdiggøre dit boost og sætte dig tilbage og se, hvilken effekt det har for din side/virksomhed.

Jeg håber, at det var brugbart, ellers er du meget velkommen til at kontakte mig med spørgsmål eller indvendinger.

Skal vi hjælpe dig?

Hvis du har brug for vejledning eller hjælp til dine sociale medier, så kontakt os endelig! Vi står altid klar til at hjælpe og evt. give dig et tilbud på, hvad du har brug for af løsning.

Find priser og pakkeløsninger til dine sociale medier her.

Bliv ringet op

Har du brug for hjælp? Indtast dine oplysninger og vi ringer dig op.

Ny hjemmeside: Hjemmeside design - Design af hjemmeside og webshop